Beiträge auf Jahrestagung der DACH 2021

Auch in diesem Jahr sind Forscher*Innen des Instituts für Publizistik auf der gemeinsamen virtuellen Jahrestagung "DACH 21" der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft DGPuK, der Österreichischen Gesellschaft für Kommunikationswissenschaft ÖGK und der Schweizerischen Gesellschaft für für Kommunikations- und Medienwissenschaft SGKM (07.-09. April 2021 in Zürich) vertreten und werden ihre Arbeiten dem Fachpublikum präsentieren.

Ilka Jakobs, Tanjev Schultz, Marc Ziegele, Nikolaus Jackob, Oliver Quiring & Christian Schemer: Vertrauen in ‚die Medien‘ und Vertrauen in Mediengattungen – zum Zusammenhang des Vertrauens in verschiedene Bezugsobjekte.

Pablo Jost, Christina Viehmann & Marc Ziegele: More diverse, but less social - On the thematic diversity and community orientation of user-discussions on Facebook about the Corona pandemic.

Pablo Jost, Simon Kruschinski, Michael Sülflow, Jörg Haßler & Marcus Maurer: Understanding the effects of political online targeting. Two studies on the impact of party preference and the mediating role of message perception.

Pascal Jürgens & Birgit Stark: A Monoculture in the Desert? The Impact of Intermediaries on the Diversity of Topic Exposure.

Christine Meltzer, Pablo Jost & Christian Schemer: Good for my country - bad for me? On the influence of media use on egocentric and sociotropic migration attitudes.

Melanie Magin, Birgit Stark, Miriam Steiner, Andreas Riedl & Brigitte Hofstetter: Vielfalt ist nicht gleich Vielfalt. Ein Plädoyer für die multidimensionale Messung von Medienqualität.

Melanie Magin, Miriam Steiner, Birgit Stark, Linards Udris & Andrea Häuptli: Is Facebook driving tabloidization? A comparison of two German newspapers.

Liane Reiners, Christian Schemer & Christine Meltzer: Does social media promote prejudices? Effects of online and traditional media use on attitudes towards refugees.

Katharina Schlosser, Anna-Katharina Wurst, Jörg Haßler, Vicente Fenoll, Simon Kruschinski, Melanie Magin & Uta Russmann: "I have a clear mandate from my political family" A cross-national quantitative content analysis of Facebook posts of European and national parties in the 2019 European election campaigns.

Pascal Schneiders, Birgit Stark, Leyla Dogruel, Otfried Jarren & Christoph Neuberger: Wie der Begriff, so der Wandel. Ein diskursiver Beitrag zur Präzisierung der Begrifflichkeiten im Kontext des aktuellen Medienwandels.

Linards Udris, Melanie Magin, Birgit Stark, Andreas Riedl, Miriam Steiner, Uwe Hasebrink, Ricardo Parrilla Guix, Brigitte Hofstetter, Mark Eisenegger & Olaf Jandura: Contribution to diversity? A comparative analysis of different notions of diversity in public service media and the press in Germany, Austria, and Switzerland.

Christina Viehmann, Marc Ziegele & Oliver Quiring: Communication, cohesion, and corona: The impact of people’s use of journalistic and non-journalistic information sources on their sense of societal cohesion.

Benno Viererbl, Thomas Koch, Charlotte Schulz-Knappe & Kathrin Kamm: Zu viel des Guten? Wie das Ausmaß an CSR-Kommunikation und die Anzahl an CSR-Maßnahmen die Wahrnehmung von Unternehmen beeinflussen.

Johannes Beckert, Charlotte Schulz-Knappe & Thomas Koch: Ganz offensichtlich? Wie die Auffälligkeit von Produktplatzierungen die Effekte von Kennzeichnungen in gesponserten Influencer-Beiträgen auf Instagram beeinflusst.