Halbjahresbilanz 2025: Publikationen des Instituts für Publizistik

Auch im ersten Halbjahr 2025 haben die Wissenschaftler:innen des Instituts für Publizistik zahlreiche neue Publikationen veröffentlicht. Die folgenden Beiträge decken ein breites Spektrum aktueller Forschungsfelder der Kommunikationswissenschaft ab und verdeutlichen die thematische Bandbreite sowie die internationale Sichtbarkeit der Forschungsarbeiten am Institut.

Monographien und Herausgeberschaften

Denner, N. (2025). Personalisierung der Unternehmensberichterstattung. Systematisierung und empirische Analyse. Wiesbaden: Springer VS.

Stark,B. (2025). Öffentliche-rechtliche Medien im Plattformzeitalter. Special Issue UFITA Heft 2/2024. Nomos Verlag

von Rimscha, M. B., Ehrlich, G. L. & Siegert, G. (2025). Medienökonomie. Eine Einführung mit Leitfragen (2. Aufl.). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-46169-0

Aufsätze in wissenschaftlichen Fachzeitschriften

Bartsch, A.; Neuberger, C., Stark, B., Karnowski, V., Maurer, M., Pentzold, C., Quandt., T., Quiring, O., Schemer, C.  (2025). Epistemic authority in the digital public sphere. An integrative conceptual framework and research agenda. Communication Theory 35, 37–50; 10.1093/ct/qtae020 (2025).

Beckert, J., & Koch, T. (2025). Corporate perspectives on diversity: Engagement, communication motives, and the diversity-washing dilemma. Journal of Marketing Communications. https://doi.org/10.1080/13527266.2025.2470346

Beckmann, S. A., Link, E. & Bachl, M. (2025). “ChatGPT, is the influenza vaccination useful?” Comparing Perceived Argument Strength and Correctness of Pro-Vaccination-arguments from AI and Medical Experts. Journal of Science Communication, 24(2). https://doi.org/10.22323/2.24020204

Bene, M. Magin, M., Haßler. J., Russmann, U., Lilleker, D., Kruschinski, S., Jackson, D., Fenoll, V., Farkas, X., Baranowski, P., & Balaban, D. (2025). Populism in context. A Cross-Country Investigation of the Facebook Usage of Populist Appeals During the 2019 European Parliament Elections. The International Journal of Press/Politics, 30(1), 100-121. doi: 10.1177/19401612231196158

Denner, N., Koch, T., & Dahlke, J. (2025). Companies as critics, adapters, and pioneers: Motives, strategies, and risks of corporate social advocacy. International Journal of Strategic Communication. https://doi.org/10.1080/1553118X.2025.2466505

Fawzi, N., Ziegele, M., Schultz, T., Jackob, N., Jakobs, I., Viehmann, C., Quiring, O., Schemer, C. & Stegmann, D. (2025). Stabiles Medienvertrauen auch in Zeiten politischer Umbrüche. Mainzer Langzeitstudie Medienvertrauen 2024. Media Perspektiven 13/2025, S. 1-20.

Gonçalves, I., & David, Y. (2025). Threats, victims, or heroes? Media frames about migration in the United Kingdom and Brazil. International Communication Gazette, 87(3). https://doi.org/10.1177/17480485241249007

Jackob, N. (2025). Medienvertrauen in Deutschland. Versuch einer Standortbestimmung. Außerschulische Bildung. Zeitschrift der politischen Jugend- und Erwachsenenbildung  3/2025.

Klingelhoefer, J., Gilbert, A., Adrian, C., & Meier, A. (in press). Possible futures all at once: Time frame and time lag in short-term longitudinal media effects research on well-being. Journal of Communication.

Koch, T., & Denner, N. (2025). Different shades of green deception: Greenwashing’s adverse effects on corporate image and credibility. Public Relations Review, 51(1), 102521. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2024.102521

Koch, T., Denner, N., & Dieguez Laukamp, M. (2025). Less can be more. How the communication of minor CSR activities undermines the effectiveness of a major CSR initiative. Journal of Marketing Communications, 1–21. https://doi.org/10.1080/13527266.2025.2517062

Koch, T., Mechler, S., & Denner, N. (2025). The Diversity Washing Dilemma: How Diverse Corporate Self-Presentation and Product Communication Enhance Image and Credibility – And How Misalignment Can Backfire. Public Relations Review, 51(4). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2025.102609

Kreling, R., & Reinecke, L. (in press). Entertainment contributes to adaptive coping: A longitudinal investigation of the interplay between hedonic and eudaimonic entertainment, escapism, and meaning making. Communication Research.

Kreling, R., Dietrich, F., Gilbert, A., & Reinecke, L. (in press). What do people watch under adversity? Testing interactions of semantic affinity and coping style using Netflix data donations. Human Communication Research.

Link, E. & Baumann, E. (2025). The role of physical and mental health conditions in explaining health information seeking and avoidance behaviors: an application of the planned risk information seeking model. Health Communication. Advance Online Publication. 1–16. https://doi.org/10.1080/10410236.2025.2521010

Link, E. & Memenga, P. (2025). Physician's seeking behaviours for health information services for their patients. European Journal of Health Communication, 6(1), 120-143. https://doi.org/10.47368/ejhc.2025.106

Link, E. (2025). Single episodes of health information seeking, scanning, and avoidance: Findings of an Experience Sampling Methods Study of German residents suffering from acute or chronic illness. Communication Research. Advance Online Publication. https://doi.org/10.1177/00936502251328717

Link, E., & Beckmann, S. (2025). AI at everyone’s fingertips? Identifying the predictors of health information seeking intentions using AI. Communication Research Reports, 42(1), 1-11. http://doi.org/10.1080/08824096.2024.2427609

Link, E. (2025). A normative perspective on information avoidance behaviors: Separating various types of avoidance-related norms. COMMUNICATIONS-European Journal of Communication Research, 50(1), 51-62. https://doi.org/10.1515/commun-2022-0085

Magin, M., Kösters, R., Jandura, O., Weiß, R., Stark, B., Udris, L., Klein, M., & Riedl, A. (2025). Viewpoint diversity, balance, deliberativeness: Assessing the media performance of migration coverage multidimensionally based on deliberative democratic theories. Mass Communication & Society. doi.org/10.1080/15205436.2025.2461082

Mede, N. G., Kobilke, L., Fawzi, N., & Zerback, T. (2025). The Climate Change Generation: Vocal but Overconfident? How Young Adults Who Overestimate Their Climate Knowledge Use Social Media and Engage With Others. Social Media + Society, 11(2).

Meltzer, C. E., Jost, P. , Schemer, C., Kruschinski, S., & Maurer, M. (2025). How (Gendered) Media Portrayals of Refugees Affect Attitudes Toward Immigration. The Moderating Role of Political Ideology. Political Communication. doi: 10.1080/10584609.2025.2472765

Memenga, P. & Link, E. (2025). Perceived autonomy and competence support through physicians' digital provision of health information. European Journal of Health Communication, 6(1), 108-119. https://doi.org/10.47368/ejhc.2025.105

Sarigul, B., Schneider, F. M., & Utz, S. (2025). Believe it or not? Investigating the credibility of voice assistants in the context of social roles and relationship types. International Journal of Human–Computer Interaction, 41(10), 6253–6265. https://doi.org/10.1080/10447318.2024.2375797

Schneider, F. M., Bartsch, A., Leonhard, L., & Meinert, A. (2025). Eudaimonic entertainment experiences of TV theme nights and their relationships with political information processing and engagement. Communication Research. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/00936502251339691

Schneiders, P. & Stark, B. (2025). Nachrichtenvielfalt aus Publikumssicht: Gestaltungsoptionen für Empfehlungssysteme öffentlich-rechtlicher Medien. UFITA Heft 2/2024, S. 272-311. doi.org/10.5771/2568-9185-2024-2-272

Schneiders, P. & Stark, B. (in press). Ensuring News Quality in Platformized News Ecosystems: Shortcomings and Recommendations for an Epistemic Governance. Media and Communication. doi.org/10.17645/mac.10042

Schrimpff, C., Fisse, T., Link, E., Baumann, E. & Klimmt, C. (2025). Identifying uncertainty-specific health information seeking practices in orthopaedic implant patient journeys: Findings of a qualitative interview study. European Journal of Health Communication, 6(1), 83-107. https://doi.org/10.47368/ejhc.2025.104

Schrimpff, C., Link, E., Fisse, T., Baumann, E., & Klimmt, C. (2025). Mental models of smart implant technology: A topic modeling approach to the role of initial information and labeling. Health Communication. Advance Online Publication. 1–13. https://doi.org/10.1080/10410236.2024.2447548

Singh, F. & Denner, N. (2025). Illuminating Informal Communication in Organizations – A Scoping Review. Journal of Communication Management.

Sammelbandaufsätze

Fawzi, N. & Obermaier, M. (2025). Journalismus und Vertrauen. In T. Hanitzsch, W. Loosen & A. Sehl (Hrsg.), Journalismusforschung (S. 143-162). Nomos.

Naab, T. & Schnauber-Stockmann, A. (2025). Medienrezeption und eigene medienproduzierende Tätigkeiten. In V. Gehrau, H. Bilandzic, H. Schramm, & C. Wünsch (Hrsg.), Medienrezeption (2. Aufl.) (S. 537-552). Nomos. doi:10.5771/9783748913597-537

Quiring, O. (2025). Zur Skepsis – brauchen Demokratien Medienvertrauen? In: G. Mehling, K. Wied & M. Wild (Hrsg.): Medien bewahren und verändern. Festschrift für Rudolf Stöber. Berlin/Boston: de Gruyter: 127-138.

Reinecke, L. & Gilbert, A. (2025). Medienrezeption im Kontext permanenter Verbundenheit. In V. Gehrau, H. Bilandzic, H. Schramm, & C. Wünsch (Hrsg.). Medienrezeption (p. 717-734). Nomos. https://doi.org/10.5771/9783748913597

Schneiders, P. & Auler, L. (2025). The Digital Services Act – an Appropriate Response to Online Hate Speech? In Rita Gsenger & Marie-Therese Sekwenz (Hrsg.) Digital Decade: How the EU Shapes Digitalisation Research (S. 141-178). Nomos. DOI: 10.5771/9783748943990-141

Schneiders, P. & Stark, B. (2025). Qualitätssicherung im Plattformzeitalter. Gefährdungspotenziale und Regulierungsoptionen. In Jan Oster, Andreas Walter, Georgios Zaouras (Hrsg.): Wirtschaft – Medien – Digitalisierung. Festschrift für Georgios Gounalakis zum 66. Geburtstag. Nomos (S. 607-636). DOI:10.5771/9783748947943-607

Schultz, T. (2025). Journalismus als Beruf. In: T. Hanitzsch, W. Loosen, & A. Sehl (Hrsg.), Handbuch Journalismusforschung (S. 525-546). Baden-Baden: Nomos

Stark, B. (2025). Transparenzpflichten für Plattformen: Der deutsche und europäische Regulierungsweg für Medienintermediäre. In Hardy Gundlach (Hrsg.), Handbuch Medienregulierung. 3. Aktualisierte und erweiterte Auflage. Nomos.

Wilke, J. (2025). Parlamentarismus und Pressefreiheit: Baden als Vorreiter in Deutschland. In G. Mehling, K. Wied, & M. Wild (Hrsg.), Medien bewahren und verändern. Festschrift für Rudolf Stöber (S. 292–314). Berlin/Boston: de Gruyter.

Preprints, Proceedings & Forschungsberichte

Dietrich, F., Ernst, A., Kreling, R., Gilbert, A., Rohr, B., Scharkow, M., & Reinecke, L. (in press). The differential effects of algorithmic recommendations on user experience: Enjoyment and serendipity in everyday music streaming. Proceedings of the CHI Greece 2025. ACM.

Gilbert, A., Schöne, F., Kreling, R., Dietrich, F., & Reinecke, L. (in press). 101 reasons to stop: A systematic review of media cues for disengagement. Proceedings of the CHI Greece 2025. ACM.

Kreling, R., & Reinecke, L. (2025). Beyond temporary relief: Coping with entertainment under everyday adversity and its longitudinal effects on resilience and well-being. Preprint. https://doi.org/10.31234/osf.io/9y2bp_v2

Kruschinski, S., Fecher, H., & Fuchs, M. (2025). Wie findet man als Partei die beste Kampagnen-Agentur? Konrad-Adenauer-Stiftung.

von Rimscha, M. B., Ehrlich, G. L. & Riemann, R. (2025). Alles rational? Der menschliche Faktor in Medienorganisationen: Proceedings zur Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie der DGPuK 2024 in Mainz. https://doi.org/10.21241/SSOAR.102665

Votta, F., Kruschinski, S., Dobber, T., Cerroni, A., Sandberg, L., Hove, M. F., Dassonneville, R., Guinaudeau, B., Zilinsky, J., Cross, J. P., Gahn, C., & Bene, M. (2025). United in Diversity, Divided by Algorithms? Ad Delivery Algorithms in the 2024 European Parliament elections. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/RZQM6

Sonstige Publikationen

Schultz, T. (2025). Dann spielt mal schön, medium magazin, 39 (3), 2025, 40-41

Schultz, T. (2025). Kann man den Medien noch trauen? Publik Forum, 2/25, 18-21

Schultz, T. (2025). Klarheit vor Wahrheit? Wahrheit vor Klarheit!, medium magazin, 39 (2), 2025, 18-19

Schultz, T. (2025). Räume des Unsäglichen, medium magazin, 39 (1), 2025, 38-39

Schultz, T. „Der Kommentar“ (über True Crime), Weisser Ring Magazin, 1/2025, 28

Shomron, B. (2025). Rabbis, Reporters and the Public in the Digital Holyland, written by Yoel Cohen. Journal of Religion, Media and Digital Culture, 14(1), 147-149. https://doi.org/10.1163/21659214-bja10142

Veröffentlicht am | Veröffentlicht in Aktuelles